ПРОЄКТ РІШЕННЯ № 1654

ЧЕРВОНОГРАДСЬКА МIСЬКА РАДА
Львiвської областi
п'ятдесят четверта сесiя сьомого скликання
 Р I Ш Е Н Н Я
_______________ м. Червоноград № ________

Про звернення Червоноградської мiської ради

щодо прискорення розгляду та прийняття

Верховною Радою законопроектів № 1730,

№ 3805, № 3800-1

Керуючись ст.ст. 140,144 Конституцiї України, Законом України «Про мiсцеве самоврядування в Українi», Червоноградська мiська рада

В И Р I Ш И Л А :

  1. Прийняти звернення Червоноградської мiської ради щодо прискорення розгляду та прийняття Верховною Радою законопроектів проектів № 1730, № 3805, № 3800-1

2. Направити звернення до Народних депутатів України - Кучеренка Олексія Юрійовича, Корнієнка Олександра Сергійовича, Арахамії Давида Георгійовича, Наталухи Дмитра Андрійовича, Кота Андрія Богдановича, Кубіва Степана Івановича, Бондаря Віктора Васильовича, Рудика Сергія Ярославовича та членам Комітету Верховної Ради України з питань енергетики та житлово-комунальних послуг

3. Контроль за виконанням рішення покласти на постійну депутатську комісію з питань комунального господарства, благоустрою, охорони довкілля комунальної власності та приватизації (Сухинюк В.С.) та першого заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради Балка Д.І.

Мiський голова А. ЗАЛІВСЬКИЙ

 

Народному депутату України

Кучеренка Олексія Юрійовича

Народному депутату України

Корнієнка Олександра Сергійовича

Народному депутату України

Арахамії Давида Георгійовича

Народному депутату України

Наталухи Дмитра Андрійовича

Народному депутату України

Кота Андрія Богдановича

Народному депутату України

Кубіва Степана Івановича

Народному депутату України

Бондаря Віктора Васильовича

Народному депутату України

Рудика Сергія Ярославовича

Копія:

Народним депутатам України-

Членам Комітету Верховної Ради України з

питань енергетики та житлово-комунальних послуг

Щодо прискорення розгляду та прийняття Верховною Радою
законопроектів № 1730, №3805, №3800-1 з метою недопущення
зриву опалювального сезону 2020 – 2021 р.р. та забезпечення
фінансової стабільності на ринку природного газу та сфери теплопостачання

На сьогоднішній день на ринку природного газу склалася кризова ситуація, пов’язана з борговими зобов’язаннями, через яку, в першу чергу, страждають підприємства теплопостачання, які не мають коштів для проведення ремонтів, необхідних для початку опалювального періоду 2020-2021 р.р.

Упродовж тривалого часу на газовому ринку України накопичувалась проблема заборгованості між учасниками ринку.

Станом на сьогодні, сума взаємних боргів в галузі оцінюється в 114 млрд. грн. Більше половини цих боргів пов’язані із виробництвом тепла для потреб населення (ТКЕ). На жаль, проблеми «тепловиків» довгий час ігнорувались в частині збитковості діючих тарифів.

Проблема накопичення боргів теплопостачальних та теплогенеруючих організацій перед постачальником природного газу за природний газ, використаний для виробництва теплової та електричної енергії, надання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води побутовим споживачам, також носить системний та довготривалий характер.

При цьому тривала криза неплатежів населення за опалення та спожиту гарячу воду, а також занижені тарифи на теплову енергію встановлені для теплопостачальних та теплогенеруючих організацій протягом останніх п’яти років призвели до неможливості своєчасно розраховуватись такими підприємствами з постачальником природного газу.

Таким чином, протягом тривалого часу виробники та постачальники тепла збільшували свою кредиторську заборгованість, що в свою чергу призводило до судових спорів за позовами постачальників природного газу до вказаних підприємств щодо її стягнення та додаткового нарахування неустойки (штрафів, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних тощо.

Всі кошти, які «тепловики» отримують за оплату наданих послуг одразу ж перенаправляються на погашення заборгованостей попередніх періодів. Через це теплопостачальні підприємства позбавленні коштів та можливостей для проведення поточних ремонтів і підготовки до початку опалювального сезону. Зазначимо, що значна частина боргів теплопостачальних організацій сформована пенями та штрафами, нарахованими на існуючу заборгованість. Ці виплати не передбачені в діючих тарифах підприємств і тільки ще більше ускладнюють стан галузі.

На даний час, проблема розрахунків теплопостачальних та теплогенеруючих підприємств за спожитий ними природний газ задля забезпечення потреб населення зайшла у глухий кут. Тарифи на теплову енергію не переглядаються, борги накопичуються, а газопостачальні організації відмовляються від постачання газу теплопостачальним та теплогенеруючим підприємствам, мотивуючи таке рішення несвоєчасністю розрахунків. При цьому, кінцевим потерпілим суб’єктом у даному у даному протистоянні є населення, яке не може розраховувати в опалювальний сезон на отримання гарячої води та належне опалення своєї оселі.

Схожа ситуація склалась і в сфері розподілу природного газу. До 2020 року тарифи на доставку газу не переглядались. Як наслідок, розмір тарифів не враховував ринкову вартість газу, який газорозподільні компанії використовують для технологічних потреб.

Через брак коштів облгази були змушені використовували послугу балансування. Тому в цій галузі також сформувалися кризові явища пов’язані з накопиченням боргів, що не мають джерела покриття.

Тим не менше, газорозподільні компанії мають підготувати систему до проходження опалювального періоду: провести планові ремонти, інші регламентні заходи для стабільно забезпечення домогосподарств газом в опалювальний період. В той же час, в Україні існують прецеденти, коли за позовами по боргах, які сформувались через несвоєчасні дії органів влади, блокуються рахунки газорозподільних компаній. Це ставить під ризик належну підготовку газорозподільних систем до опалювального сезону в цілих регіонах.

Зареєстрований Вами проєкт Закону №3800-1 «Про внесення змін до Закону України «Про ринок природного газу» та інших законів щодо забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу» системно та всебічно підходить до питання вирішення боргів у галузі.

Цей законопроєкт передбачає повернення на шлях справедливості для споживачів комунальних послуг, адже пересічні українці не мають сплачувати за прорахунки органів державної влади. Дія такого Закону повинна поширюватись на підприємства, що виробляють, транспортують та постачають теплову енергію, інших учасників газового ринку, в тому числі і на НАК «Нафтогаз України».

В комплексі з цим законопроєктом пропонуємо розглянути і проєкт Закону №3896 «Перехідні положення Податкового кодексу України щодо забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу». Ним врегульовуються всі податкові нюанси списання застарілих та безнадійних боргів, що сформувались на газовому ринку по всьому ланцюгу постачання та транспортування газу від родовища до кінцевого споживача. Зокрема, йдеться про зобов’язання по сплаті податку на прибуток та ПДВ. Звільнення ж НАК «Нафтогаз України» від обов’язку сплатити дивіденди до державного бюджету дасть можливість компанії направити ці кошти на збільшення видобутку газу в Україні та зміцнити енергетичну незалежність держави.

Ще більшого значення набуває законопроєкт №3800-1 та супутні вищезазначені законопроєкти під час підготовки до осінньо-зимового періоду. Адже мільйони українських домогосподарств очікують на вчасний початок опалювального періоду та розраховують на активну участь та підтримку держави у цьому процесі.

Виходячи з вище викладеного, Червоноградська міська рада просить терміново вирішити викладені вище по тексту питання, зважаючи на надзвичайну державну і соціальну значущість проєкту Закону №3800-1 та супутніх законопроєктів та провести громадські слухання у профільному Комітеті ВР на початку вересня, прискорити розгляд вищезазначених законодавчих ініціатив головним Комітетом ВР та сприяти їх винесенню у сесійну залу Парламенту.

Прийняте на п′ятдесят четвертій сесiї Червоноградської мiської ради сьомого скликання